Facebook vermindert het bereik met 40%

Facebook heeft de afgelopen maanden zijn algoritme aangepast, waardoor er een daling is in de reach van maar liefst 40%! Dit betekend dat berichten en updates door 40% minder mensen worden gezien; een significante daling dus.

facebook reach verminderd met 40%

Waarom is dit gebeurd?
Twee mogelijke antwoorden.

1) Facebook probeert de ervaring voor de gebruiker te optimaliseren, door strenger te selecteren wat zij wel en niet zien.. Door de jaren heen zijn er tientallen facebook pagina’s bijgekomen, dus er zit hier wel een kern van waarheid in. Van de andere kant, mensen zouden alleen een pagina moeten liken inzien ze hier interesse in hebben; en dus zou elke post interessant moeten zijn.

2) Facebook wil op deze manier zijn betaalde kanalen promoten (lees: verplichten). Nu bedrijven via hun posts niet meer het gewenste publiek kunnen bereiken moeten ze betalen om dit wel te doen… Facebook stelt pagina eigenaren bijna verplicht om hun posts te promoten, waardoor de inkomsten van Facebook flink omhoog zullen gaan. Tenminste..als men dit accepteert.

Waarom het gebeurd blijft onduidelijkt. Facebook laat niks naar buiten over hun edgerank algortime en geeft geen verklaring of verantwoording..
Hopelijk hebben wij het dieptepunt nu wel bereikt en gaan wij niet naar een reach van 0%, waardoor alles betaald word!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *